Ukas bil – 1987 Ferrari 328 GTB
Ukas bil – 1987 Ferrari 328 GTB
Ukas bil – 1987 Ferrari 328 GTB

Ukas bil – 1987 Ferrari 328 GTB

Dette er trolig Norges første nysolgte Ferrari, og i tillegg er den musikkvideo-kjendis!

Hvem drømmer vel ikke om å eie en rød Ferrari? For de fleste av oss blir det bare med drømmen, men Rune Ask fra Bergen har fått drømmen realisert!
- Min far var veldig bilinteressert, og jeg var alltid med han i garasjen. Han hadde mye fransk. Citroën og Peugeot, så interessen startet der. Etter hvert ble jeg mer fascinert av det Italienske. Fiat. Lancia. Alfa Romeo. Og ikke minst det ultimate. Ferrari, gliser Rune.
Han jobber som flytekniker i Widerøe, har nå fylt 60 år og er familiefar. For 16 år siden etter mye research og sparing fikk han råd til den røde våte bildrømmen. En 1987 Ferrari 328 GTB.

Bilen har en lang norsk historie. Den ble nemlig solgt ny i Norge som landets tidligste bekreftede norsksolgte steilende hest. I alle fall ut ifra hva Rune kan finne.
- I begynnelsen gikk den veldig mye mellom forskjellige eiere. Både privat og firma. Den var i Stavanger i flere år, men jeg kjøpte den i Oslo. Da sto den mer eller mindre som pyntegjenstand, og hadde bare gått noen få titalls mil på noen år, forteller Rune.
At det ble 328 GTB er ingen tilfeldighet, forteller flyteknikeren:
- Jeg fant den på Finn, og jeg hadde gjort mye research på forhånd. En vanlig arbeider må ha en bil som er lett å vedlikeholde, da det fort kan bli veldig dyrt med Ferrari. I tillegg ønsket jeg rørramme, da jeg synes det hører med, og jeg ville ha fast tak. Da jeg hentet bilen, lurte selgeren på hvor bilfrakteren var. Men jeg har ikke kjøpt en Ferrari for at den skal transporteres. Den skal kjøres. Så første turen ble over fjellet fra Oslo til Bergen. Jeg var skeptisk for at noe skulle skje, men det gikk helt fint, smiler Ask fornøyd.

Les også om Espens ville Ferrari 308 Koenig Specials

- På forhånd snakket jeg med flere Ferrari-guruer som kunne fortelle at dette var et godt kjøp. Det viste seg at bilen hadde gått rundt og vært totalskadet bare et halvt års tid etter den ble solgt første gang. Den ble sendt til Sveits for oppretting til en sum på flere hundretalls tusen kroner. Det viser seg at sveitserne er flinke på å bygge opp bil, og flere som kjente bilen den gang sa den var finere etter oppretting enn hva den var ut fra fabrikk. I mitt eie har jeg skiftet registerreim og ordnet hjulopphenget. Jeg får faktisk tak i veldig billige deler fra England, så dette er kanskje den billigste bilen jeg har vedlikeholdt, faktisk! Forteller Rune.

Bilen har en 3,2 liters V8 på 270 hestekrefter, midtmontert selvfølgelig, med en 5-trinns dog-leg girkasse som jo ikke har girene helt på samme sted som en vanlig girkasse.
- Det kom utrolig godt med en gang! Kort fortalt var jeg og sønnen på 14-15 år var på tur med bilen, og da jeg skulle en rask tur på en bensinstasjon var det en psykotisk fyr som prøvde å stjele bilen da både nøkkel og sønn satt igjen. Heldigvis fikk han ikke satt bilen i gir, og måtte heller legge på sprang! Da var jeg veldig glad for at det var dog-leg kasse på den, puster Rune lettet ut.

Tidenes låvefunn – 1969 Ferrari Daytona

- Mekanisk elsker jeg bilen. Man hører det er Ferrari på giringen. En mekanisk klikkelyd kommer for hvert skift. Masse motor og ingen servo. Man hører alt som skjer i bilen, og i tillegg er det perfekt størrelse for vestlandske veier. Jeg har alltid hørt at med midtmotor, at når de først slipper bak så slipper de skikkelig. Det er ikke sant med denne. Den slipper jevnt og trutt, men det er bare en herlig følelse å få rettet opp. I 2010 byttet jeg alle dempere, fjærer og foringer. I tillegg monterte jeg stabstag bak, så den er litt mer senket og en del stivere enn originalt. I tillegg har den rusttfri sportseksos som gjør at en allerede herlig Ferrari-lyd ytterligere forbedres. Tunneler med vinduet nede og 7000 omdreininger og oppover har aldri hørtes bedre ut, smiler Rune.

Historien om hvordan Brigitte Bardot førte til Ferraris superbil

 

Fremover blir det bare vedlikehold på bilen, og den skal brukes masse. Flere turer på Vestlandet har det blant annet blitt, samt litt lengre turer i Skandinavia.
- Jeg må jo bare takke min kone for at jeg fikk mulighet til å kjøpe og beholde bilen. Hun skyter inn her en episode da vi var på Briksdalsbreen på sommeren med høysesong med turister. Det må ha vært ca. 2007 – 2008. Jeg hadde glemt lysene, så da var det flatt batteri da vi skulle kjøre igjen. Masse turister sto og så på at min kone måtte dytte i gang bilen, haha! Ellers blir det mang en tur med andre Ferrari-entusiaster, og bilen har til og med vært med i en av Bergenrapperen Kamelen sine musikkvideoer! Nei, denne bilen er jeg så glad i. Den skal jeg ha så lenge jeg lever, avslutter en entusiastisk Rune.

 

Sjekk ut Runes bil i Garasjen:
https://refuel.no/no/garasjen/254985b3-816f-4db7-b465-79e11220eae4 og legg til din bil du også! https://refuel.no/no/garasjen

Her er Runes bil med i musikkvideo: