Ukas bil – 1992 Toyota MR2
Ukas bil – 1992 Toyota MR2
Ukas bil – 1992 Toyota MR2

Ukas bil – 1992 Toyota MR2

- Lov meg at du ikke gir noe særlig gass før etter tre måneder med bilen!

Glenn-André Risvold er 27 år og født og oppvokst på Vestlandet. Som barn av 90-tallet flest er bilinteressen formet av bilinteressert familie, Fast & Furious filmene og bilspill.
- Allerede da jeg lå i barnevogn ble nok jeg trillet rundt på diverse treff. Jeg ble helt hekta en gang min eldre bror hentet meg på SFO i førsteklasse. Han hadde en firedørs Dodge Dart med en stroket 360 som han hadde kjøpt for konfirmasjonspengene sine, og når den vrælte i så var det ikke en eneste unge som ikke lå klistret til vinduene i klasserommene, ler Glenn-André.

27-åringen fant kjærligheten i bilverdenen for seks år siden, og på damefronten for fem år siden. Sistnevnte gjorde at det ble flytting til Finnsnes hvor han nå jobber som bilpleier.
- Førstnevnte derimot skjedde da bestefar var Toyota-entusiast. Da han gikk bort i 2014 så var vår mor så grei at arven dryppet på oss barnebarn. Da følte jeg det ble riktig å bruke den på en Toyota. En måneds tid etter begravelsen dukket denne MR2en opp på finn. Jeg ringte med en gang, forklarte situasjonen, og til tross for mange interesserte som sto klare med sedler og henger, så tror jeg selger forsto den litt spesielle situasjonen, så jeg fikk komme å se, teste, kjøre og kjøpe. Jeg hadde nylig tatt kortet, så jeg måtte love selger at jeg ikke skulle gi særlig med gass de første tre månedene, da det er noe helt annet å kjøre en bil med midtmontert motor, forteller Glenn-André.

 

Les også: Ukas bil – 1987 Toyota MR2

Bilen ble opprinnelig solgt i Sveits, og ble importert til Norge i 2005. Glenn-Andrés evighetsprosjekt hadde en 3S-GE toliters sugemotor med HKS 264 kammer, justerbare Kamdrev, Apex-i innsug, OBX 4-1 Header, tretommers Mongoose rustfri eksos, Fensport bensintrykksregulator og Racerx catchcan. Utvendig har den fått en revisjon 5 spoiler med spesiallaget vingeblad i karbon. Bilen står på coilovers fra KW. Enkei har levert felgene på 17x8et30 foran og 17x9et35 bak med påfølgende 215/40 og 235/40 dekk.

Les også: 10 sportsbiler på budsjett – Toyota MR2

Også interiøret har fått seg en omgang, i form av ny dab-spiller, nye høyttalere, girspak og noe instrumentering.
- Bilen har dog stått en god stund nå, da jeg blåste ut en kjøleslange i fjor. Jeg haltet bilen hjem, men bilen hadde kokt og toppen hadde slått seg. Skal jeg bygge opp igjen så koster det veldig mye, men jeg har kontakt med en som blir, fra det jeg har hørt, den første som har fått godkjent V6 i en MR2 som hadde en ny tredjegenerasjon turbomotor stående fra før. Så den kjøpte jeg, og den kom hit for en uke siden. Så da blir det bygging i vinter, smiler 27-åringen.

Ifølge Glenn-André så er bilen veldig gøy å kjøre, men man skal være forsiktig, spesielt om man kun er vant til en vanlig bil.
- Ja, man har noe bak seg som ønsker å komme foran deg, for å si det slik. Alle dårlige vaner må bort, og den tilgir ikke feil. Når man blir vant til den så blir det dog en flott kjøreopplevelse. Så er den jo litt kul utseendemessig. Mange tror jo med det første at det er en Ferrari, da den ser ganske eksotisk ut, og med midtmontert motor og alt. Datteren min på to år som har lært seg å si «turbo» fikk sitte på en bitteliten kort runde her forleden, så her er rekrutteringen allerede i gang, og jeg håper at den vil gå i arv videre, avslutter Glenn-André.

Legg bilen din i garasjen du også: https://refuel.no/no/garasjen