Ukas bil – 2008 BMW 135i
Ukas bil – 2008 BMW 135i
Ukas bil – 2008 BMW 135i

Ukas bil – 2008 BMW 135i

Juliannes 135i er av det raffe slaget, og er bygget om til 1M-look.

Hver uke plukker vi ut en spesiell bil fra vår garasje. Legg inn din bil du også, så kanskje nettopp den blir plukket ut som neste «Ukas bil». https://refuel.no/no/garasjen

24 år gamle Julianne Nerbø bor på ei øy som heter Aukra like utenfor Molde. Til vanlig jobber hun som industrimekaniker, og fritiden går i trening og bil.
- Da jeg var rundt 8 år ble min mor sammen med en som var bilinteressert, så det første dryppet fikk jeg nok gjennom han. Som mange andre begynte jeg å henge litt med de eldre guttene da jeg ble 15-16 år gammel, og der gikk det mye i BMW, som derfor naturligvis ble mitt interessefelt. Jeg var fast bestemt på at min første bil skulle være en E36, og i ettertid har det blitt kun BMW, forteller Julianne.

Les også: BMWs designersjef kårer Topp 5 vakreste BMW

I 2019 hadde Julianne en 120d på gårdsplassen, men ønsket etter litt mer motor og et mer aggressivt utseende kom etter hvert krypende. Hun hadde lenge sett på 1M, men ettersom den prisklassen var litt for høy, lagret hun et søk på Finn etter 135.
- En dag tikket det inn et treff på søket. 135 som var ferdig breddet i 1M-stil med tilhørende fanger og slike ting. Den sto på Lillestrøm, og da jeg uansett var på vei til Oslo Motorshow så stakk jeg innom for en prøvetur. Jeg ble helt forelsket i bilen, så i desember 2019 var jeg tilbake i Lillestrøm for å ta den med hjem, smiler Nerbø.
Bilen har opprinnelig gått i Sverige, og ble tatt inn til Norge av forrige eier i 2018. I Lillestrøm ble nevnte 1M-styling montert, og bilen ble lakkert i Porschefargen Grigio Telesto.

Video: Sjekk Malins BMW 330 CD widebody!

For Julianne var dette et perfekt utgangspunkt, og hun fortsatte med bilen hver vinter etter dette. Hun har montert litt annen type styling, frontleppe, sideskjørt, kantfelger og custombygde lykter, for å nevne noe.
- Felgene er originale tredelte BBS RS2. De er 19 tommer. 9 tommer foran og 10,5 bak. Bilen står på KW ST XA coilovers med justerbar høyde og hardhet. Bak har det kommet en ganske så stor M-type spoiler, smiler 24-åringen.
Under panseret står det en 3-liter rekkesekser med twin turbo som yter 306 hestekrefter. Her er det montert full bolt on som inkluderer luftfilter, trykktør, intercooler og dumpventil. Clutchen er byttet til en Spec 3+ med enkelmasse svinghjul, og eksosen er custombygget hele veien bak, som gir bilen et helt rått lydbilde.
- I tillegg er bilen chipet med MHD tuning, som gjør at ved få klikk på telefonen kan jeg øke effekten til 420 hestekrefter. Da begynner den å bite greit fra seg, smiler Julianne.

Sjekk videoen på Nils Eiriks originale DTM-kjørte 1992 BMW E30 M3!
 

Interiøret er i flott stand i svart, uten at det er gjort for mye her. Julianne er dog inne på tanken om å sette inn M-performance stoler og potensielt halvbur etter hvert.
- Jeg får ofte spørsmål om hvordan bilen er å kjøre, og da kan jeg fortelle at den er absolutt ikke så verst. I sommer var jeg på langtur, og kjørte 3000km med den høyden den er nå. Coiloversene jeg har nå er litt myke, så den er ikke så glad i humper, men jeg kom meg helskinnet hjem uten knust frontleppe og hjulbuer, så da må man si seg fornøyd. Så lenge jeg hadde med planker til da jeg skulle av og på fergen så gikk det bra. Bilen er utrolig gøy å kjøre. Jeg kjøpte jo bilen på vinteren, så den sto lagret i mange måneder før jeg fikk testet den skikkelig. Det var helt utrolig hvor gøy det var å endelig få tatt den ut og få kjent litt på kreftene. Jeg satt igjen med en temmelig bredt smil, for å si det mildt, ler Julianne.

Ikke bare er bilen en hodevrider slik som den er, men 24-åringen merker det ekstra på reaksjonene at det er en ung jente som sitter bak rattet.
- Mange tror jeg har lånt broren min eller kjærestens bil eller noe i den duren, så det er litt gøy å sette de på plass og fortelle at bilen er min. De fleste synes jo det er ekstra gøy. Bilen er dog ikke helt ferdig enda. Som nevnt vurderer jeg å gjøre litt med interiøret, men tanken om luftfjæring er der også. Jeg liker fargen veldig godt, men jeg vurderer å foliere den i en litt mer sprek farge, også kan det eventuelt komme noen oppgraderinger under motorrommet. Vi får se hva vi lander på, avslutter Julianne.