Mekanisk og estetisk brutal
For hus og fire gutter tar opp en god del tid, men i 2017 begynte det endelig å åpne seg rom i en ellers tett timeplan, og restaureringen kunne begynne. Skal vi begynne med det tekniske så ble først girkassen fullstendig oppbygd allerede før den ble satt bort. Det er en 4-trinns manuell originalkasse der det kun er det originale huset som står igjen. All innmat i den originale 6 tommers sperren er byttet, og bakenden er forsterket.
- Den delen har jeg satt bort, så detaljene har jeg ikke, men jeg har fått en garanti for at bakenden skal tåle 600 hestekrefter. Dette ble også gjort før bilen ble lagret. Det er på motoren som moroa virkelig begynner. Jeg rakk å starte på den før jeg stuet den bort, men nå som ferdig har den har fått seg aluminiumstopper, Weber 750 forgasser, Edelbrock RPM innsug, nye stempler, råder, kam, register og headers. I starten ble det litt problemer med kjøling, så da fikk jeg på plass en treraders aluminiumradiator med fire stykk tolvtommers elektriske kjølevifter. Det meste er handlet inn via CJ Pony Parts. Alle slanger er byttet, og flere av slangene og det svære luftfilteret er i grønt for å matche resten av bilen. Under går det 2 x 2,5 tommers eksosanlegg. Bilen er ikke benket enda, men forståsegpåere mener den ligger på et sted mellom 350-400 hestekrefter nå. Jeg skal få benket den etter hvert både for å finne nøyaktige tall, men også for å få justert blant annet dyseoppsettet og tenningen som så langt bare har blitt justert etter skjønn og for å være på den sikre siden, forklarer Ronny.
Det er bak noe av det mest brutale på denne bøllekjelken kommer. Der sitter det nemlig fire eksosstusser på 4 x 2 tommer, og alt er hjemmelaget. Det er grovt, har rifla skjøter, og for å få plass går det under bakakselen!
- Her er det effekt foran estetikk. Originalt er det ett eneste to-toms rør, så det var langt fra plass til det som er satt inn. Men det ble ganske brutalt og kult til slutt, innrømmer Hagerup.
Understellet er det lite gjort med, siden GTen allerede er ganske stiv fra fabrikk. Til og med fjærer og høyde er faktisk originalt, så her trengtes det ikke gjøre noe for å få det tøffe stuket.
Mer Fox body? Les om Tom sin 1986 modell: https://refuel.no/no/artikler/burnout+machine+-+1986+ford+mustang.html