Ukas bil – 2018 BMW M3 Competition
2018 BMW M3 Competition
Ukas bil – 2018 BMW M3 Competition

Ukas bil – 2018 BMW M3 Competition

Bort med kjedelig svart og grått. Inn med en fullspekket fargeklatt av en M3!

M3en det er snakk om tilhører Christopher Krogstad. Han bor på Frogner, og kommer mildt sagt fra en BMW-familie.
- Jeg har vokst opp med en far som har hatt en del gromme BMWer, så interessen for merket og bil har nok kommet derfra. Han har delt interessen med meg og min mor, og jeg har videre delt den til min samboer og mine to døtre. Historien bak merket, designet og de vidunderlige motorene som kommer fra München er nok noe som har fenget ekstra, selv om jeg ikke er gift med merket, forteller Krogstad.

Tidligere har Christopher vært innom både 3-serie E91 og 4-serie Gran Coupe. Da leasing-avtalen på sistnevnte bil gikk ut valgte han å kjøpe den ut, og ble stående ved et veiskille. Skulle han beholde denne i noen år, eller selge for omtrent kjøpesum og investere på nytt? Han endte med salg, og plutselig satt han med nok kapital til å få tak i en skikkelig grom bil.
- Jeg tenkte at her kunne jeg lease meg en kul M3, som jeg har som utgangspunkt å kjøpe ut, men har muligheten til å la være ettersom hvordan de neste årene skulle gå. Jeg bestilte bilen fullspekket, og interiørfargen var jeg aldri i tvil om. Amaro Brown. Problemet var utvendig. Fargespekteret var ikke så bredt, men da jeg så Sakhir Orange så var det ikke lenger noe spørsmål. Her hadde jeg den perfekte fargekombinasjonen, smiler Christopher.

Hør Lordens Garasje: Hvor går veien etter vraket M4?

Planen gikk akkurat slik den skulle, og etter tre år med leasing har nå Christopher kjøpt ut bilen til egen odel og eie, og påfølgende smakfulle modifikasjoner har blitt gjort. M3en er senket på originale justerbare senkefjærer, og det er montert diffusor, kanalskjørt og frontleppe i karbon. I tillegg er det montert komplett eksossystem fra AC Schnitzher.
- En litt morsom historie var da jeg skulle inn til biltilsynet med bilen for å få godkjent fjæring og dempere. Da jeg kjørte inn, ble eksosen kjapt et tema. Jeg fortalte at det var E-merking på den og henviste til min dokumentasjon, og han på biltilsynet fant ut at han like gjerne kunne føre inn det i vognkortet samtidig som han først var i gang. Han kom ut med papirene og alt var i orden, så jeg trykket på startknappen for å kjøre ut. Da brølte bilen i, og jeg så at kontrolløren med ett ble litt svett i panna. Jeg forklarte at han måtte vente i 10 sekunder til turtallet går ned og spjellene lukker seg. Vi ventet, lyden dempet seg, kontrolløren fikk tørket bort svetten og fikk tilbake gliset, og jeg kunne kjøre av gårde med alle papirene i orden, ler Krogstad fornøyd.

Les også: Topp 5 vakreste BMW

Under panseret står en twin-turbo-matet rekkesekser som yter 450 hestekrefter i Competition-utgaven. Denne generasjonen M3 er faktisk den første som ble levert med turbo. Med Competition-utgaven følger også oppgradert understell og nye framtseter med.
- Setene var kanskje det første jeg så som virkelig vekket interessen for bilen. De er altså helt nydelige, spesielt i den fargen og med lyset i stolryggen, og de vangene på siden. De var helt nydelige! Jeg bestilte full skinn-pakke, så hele dashen er også i skinn og ser mer eksklusiv ut, forklarer Krogstad.

Men til tross for kule detaljer, senking og en overordnet sykt grom bil, så må du ikke tro at denne ikke brukes annet enn korte turer på finværsdager.
- Dette er bruksbilen på sommeren. Jeg har valgt å ikke gå for den verste senkingen og de feteste felgene nettopp fordi den skal kunne brukes, både til daglig og på bane. Det er litt kompromiss-bil sånn sett. Den skal kunne kjøres litt hardt, men jeg skal også kunne hente plantejord med den eller kjøre kidsa rundt på tur eller trening. Sånn sett er jeg veldig fornøyd med bilen. Jeg har fire dører, det er nok bagasjeplass til å dra på hytta, og jeg holder likevel følge med de fleste andre langs veien. Perfekt! Jeg bare koser meg, vasker og polerer bilen, akkurat slik jeg ville ha den. Så har jeg en VW Touran jeg kan bruke på vinteren. Bilen er egentlig en kompromiss-bil når det kommer til kjøreegenskaper også. Ved vanlig brukskjøring føles den egentlig ut som en helt ordinær 3-serie, men skrur man om til M-modus og trykker litt hardere på gasspedalen blir den en skikkelig morsom sportsbil med kjapp respons og masse god lyd. Et lite villdyr, gliser Christopher.

Les også en tidligere Ukas bil-artikkel om Johans 2016 M4!

Vi startet artikkelen med å fortelle om en hel familie som var BMW-entusiaster, og for å understreke dette kan vi nevne at Christopher og samboer har en IX40 i bestilling, en i3, og en gammel 635 CSI som han er deleier med sin far på. I tillegg har foreldrene en IX3 M-sport i bestilling, en 225XE M-sport og en i3s. Med en slik liste skjønner man at her har man med en familie som er sterkt forankret i merket å gjøre!